fredag 27 november 2009

Tankar kring nätjuridik

Dags att skriva veckans (snarare förra veckans?) blogginlägg. Jag funderade en stund på om jag skulle skriva om tentan eller något om nätjuridik och kom fram till att jag är väldigt less på tentan nu och det är roligare att fundera lite kring det hör med lag och ordning så detta inlägg ska handla om nätjuridik! Oj vilken lång mening haha.

När jag tänker på nätjuridik tänker jag först och främst på att ladda ner musik/film (illegalt). Efter att IPRED-lagen infördes vågar inte speciellt många ladda ner musik och filmer längre, det är iaf något jag märkt bland mina vänner och bekanta. Jag har svårt att ge en exakt åsikt i ämnet, jag förstår att artister osv vill ha pengar för sina verk och sina jobb, men samtidigt undrar jag hur man stoppar eller tar bort ett sådant "fenomen" som ändå nedladdning blivit. Är det rimligt att betala närmare 200 kr för en CD 2009? Det är det jag undrar... Jag köper iallafall inte CD:ar längre, men vet många andra som gör det om de tycker att artisten/rna är värda pengarna. Att ladda ner musik för en mindre summa pengar på typ iTunes osv tycker jag är en okej lösning men inte hundraprocentig. Nej, det är ett svårt ämne och en klurig fråga. Speciellt i juletider när olika skivor står på diverse önskelistor hit och dit...

1 kommentar:

Hrefna sa...

svara på frågorna på min enkät så jag kan förbättra min hemsida :)
http://spreadsheets.google.com/viewform?formkey=dGxtVWUyTmxORkpxRk1RWWxOelpla1E6MA

Bloggintresserade